Did foam plate #hackgate attacker tweet his plan?

19 07 2011

Self styled comedian and UK Uncut supporter Jonnie Marbles (pictured here) was tweeting live from the culture media and sport select committee session immediately before the bizarre attack on Rupert Murdoch with a foam filled paper plate having enquired about the order of appearance he tweeted at 15.01 “I’m actually in this committee and can confirm: Murdoch is Mr. Burns.”

At 10 to 5 just seconds before the incident he tweeted; “It is a far better thing that I do now than I have ever done before #splat”.  He hasn’t tweeted since.   I think that’s a bit suspect.

Advertisements




10 other reasons for ‘The News of the World’ closure

12 07 2011

Although the hacking scandal was the catalyst for the closure of the News of the World, it was far from the only reason.  Here are 10 other factors that probably played a part in the News Corporation decision to the stop the presses.

1. They had been planning a 7 day a week tabloid anyway and The Sun is a more powerful brand than The News of The World.  A managing editor for the 7 day combined paper was already in place before the scandal broke.

2. To reduce claims about competition and help the BSkyB bid.  Even just a week ago the most likely barrier to the bid for full control of BSkyB was one of media plurality.  By ditching a huge circulation title they provided a counter to the claim that they controlled too much of the UK news media.

3. Money The title paid half a million in compensation and costs in the Max Moseley case.  There have also been a series of out of court payments over hacking and other matters in recent months and there’s little doubt these were escalating.  Perhaps there was a fear that the paper despite its circulation would make ever-increasing losses.

4. News Corporation is a global concern and its global reputation is more important than the fortunes of one British newspaper.

5. To deflect attention from the embattled Chief Executive on News International, Rebekah Brooks. It may have been a motive but it didn’t work.

6. Showing muscle. Murdoch is ruthless and wanted to seize the agenda and demonstrate that he was in control.  It showed they were capable of changing the game.

7. It was no longer the UK’s biggest selling newspaper. It’s circulation had fallen below 3 million and for the first time in decades The Sun was on average outselling the NOTW.

8. To protect friends in high places Andy Coulson’s associations with convicted criminals was already on record.  Further discussion would be uncomfortable for the prime minister and the Murdochs.

9. It’s over for newspapers.  An exaggeration maybe but consolidation of UK newspapers was long overdue.  Media experts have been predicting that titles will go for years.  News Corporation is a bigger company.

10. They know there were far worse transgressions and the brand was toxic. Now we know that too.





Murdoch and the News agenda

7 07 2011

The shock closure of the ‘News of the World’ might be seen as a major PR offensive designed to bring the debate on the phone hacking scandal to a close but it could well be an opportunity for Murdoch junior to kill several birds with a single stone.

Those that think that twitter is one of the birds in question would be guilty of an oversimplification.

The closure certainly seizes the news agenda at least for a time.  It changes the direction of the media storm and perhaps is intended to give Rebekah Brooks some breathing space but dig a little deeper and there’s another angle.

It was reported well before the latest storm broke that the were management mergers at the top of the Times and the Sunday Times but also at The Sun and the News of the World.  Rebekah Brooks was on record saying “We will take a comprehensive look at where there is common ground across our titles …where there is common ground we will find ways of implementing efficiencies to editorial systems and processes and, where appropriate, we will find ways of introducing seven day working.”

Tellingly the web addresses sunonsunday.co.uk and .com were both registered two days ago by a UK individual using the name Mediaspring and who opted to have their address omitted from the registration.  Would it be too cynical to imagine that Murdoch has used the situation to cut costs at Wapping and retain an integrated Sunday red top tabloid using the Sun brand?








%d bloggers like this: